Інтернет та телебачення пістрявіють роликами про те, як інспектори ДАІ нахабно поводяться з водіями, безпідставно зупиняють чи патрулюють «під мухою» тощо. Якою насправді є обстановка на дорогах та яке ставлення превалює до інспекторів ДАІ розповів один із представників цієї професії.
‒ Скажіть, у вас є план по протоколах?
‒ Немає. Але зовсім без протоколів повернутися зі зміни – це як журналіст, який пішов би брати інтерв’ю чи робити репортаж, а повернувся і сказав, що нічого цікавого не знайшов. Раніше, виходячи на зміну, інспектор чітко знав, що він повинен скласти п’ять-сім-десять протоколів. Якщо за зміну він склав п’ять, то потім у свій вільний час він «допрацьовував». Зараз інспектор може прийти й без протоколу, але якщо прийде раз – на нього скоса подивляться, зроблять зауваження. Другий раз – це вже тонкий натяк. А третій – це вже система, це вже не робота. Зараз, в основному, складаємо по два протоколи за зміну. Намагаємося, якщо порушник не створив перешкод іншим учасникам дорожнього руху, обмежуватися профілактичними бесідами.
‒ Розкажіть про явище, коли інспектор відпускає порушника після «дзвінка другу»
‒ Поясню на власному прикладі. У мене є близькі родичі, друзі, товариші, які можуть порушити правила з необережності, буває, через неуважність. Але вони не зацікавлені у тому, щоб на них складали протокол на 425 гривень, наприклад. Вони телефонують мені, а я прошу інспекторів, якщо можна, допомогти.
Буває, що інспектор зупиняє правопорушника, а після перевірки документів правопорушник комусь телефонує. І після короткої бесіди інспектор повертає документи без складання адміністративних матеріалів.
Ця частина вулиці Дворцової у Кіровограді ‒ пішохідна. Однак автівки на ній – зовсім не рідкість. Фото Олени Карпенко, Новини Кіровоградщини
‒ Водії часто пропонують гроші?
‒ Водії хабарів напряму не пропонують – лише «може, вирішимо питання якось інакше?», «давайте якось розійдемося, обмежимося попередженням». Напряму вони не ризикують, тому що в нас проводиться операція «Порядність». При наявності свідків, які бачили чи чули, як інспектору пропонують гроші, на водія складається протокол за пропозицію хабара посадовій особі при виконанні службових обов’язків. Ці матеріали направляються до прокуратури. За минулий рік таких було складено більше тридцяти. Сума пропонованих хабарів не перевищувала ста-двохсот гривень, отже, за цими матеріалами кримінальні справи не порушувалися – обмежувалися адмінпокаранням.
‒ А якщо це «крута» машина?
‒ У таких, зазвичай, спрацьовує телефонний дзвінок. Ну і на таких машинах, в основному, їздять люди не бідні та з певними сферами впливу, зв’язками. Чим багатша людина, тим вона жадібніша і нічого пропонувати не буде. Скаже: «Пиши протокол, а я у суді його відсуджу».
‒ Порушники часто оскаржують протоколи ДАІ?
‒ Раніше ‒ часто, але зараз така практика практично відпала. У 90 зі 100 таких випадків водії позови програють.
‒ Яке ставлення водіїв до інспекторів ДАІ у більшості випадків?
‒ У нинішній країні ‒ зовсім не те, що було наприкінці дев’яностих ‒ на початку двохтисячних. Раніше працівник ДАІ користувався серед водіїв авторитетом. Суми штрафів були значно менші. У часи до вступу в дію Адмінкодексу до інспектора ДАІ була повага, а зараз її немає через значні суми штрафів, через так званий «дорожній контроль», який висвічує лише негативні сторони роботи Державтоінспекції: порушення законів, зневажливе ставлення до людей… Люди дивляться телевізор, Інтернет, і в них формується думка, що ДАІшники – «архаровцы с большой дороги».
Поваги до служби ДАІ у водіїв немає. Страх – є. Але не той, раніше був страх порушити. Зараз кажуть, що, мовляв, «ДАІшники стоять у кущах із радарами», але коли інспектор «у кущах», проте зупинив водія за перевищення швидкості – інша справа. Тоді водій починає доводити, що «ваше діло не в кущах сидіти, а працювати для профілактики». Але ж він скоїв порушення, за яке настає відповідальність! Коли водій бачить, що назустріч їде машина ДАІ, то він, звичайно, знизить швидкість. Але, минувши патруль, він сміливо наступає на педаль газу і знає, що його вже не зупинять. Водій буде порушувати у нашій демократичній країні до тих пір, доки він не буде боятися відповідальності.
‒ Щодо «мажорів», працівників прокуратури чи органів влади – вони практично безкарні?
‒ Згідно з інструкцією діяльності підрозділів ДПС, затвердженої наказом 111 від 1999 року, працівник прокуратури не може бути притягнутий до адміністративної відповідальності на загальних підставах.
‒ Навіть якщо він людину збив?
‒ Я кажу те, як написано в інструкції. Рапортом доповідається на ім’я керівництва нашого стройового підрозділу про скоєння порушення працівником прокуратури. Ці рапорти узагальнюються і раз на квартал, здається, направляються у прокуратуру. Що з ними далі – не знаю.
‒ А якщо це син/брат/сват якогось високого чиновника?
‒ Скажу так: безкарність вони за собою відчувають через телефони. Я бачив таке, і не раз. Інспектор не може відмовити тому, хто телефонує, бо часто це люди з вищими керівними посадами з різних структур.
‒ Водії часто блимають одне одному ближнім світлом фар – попереджають, що скоро патруль ДАІ. Як ви боретеся з цим явищем?
‒ Ми не боремося з ним – навпаки, це дуже добре, що вони блимають. Водій, побачивши, що йому блимнули фарами, одразу скидає швидкість, їде за всіма правилами дорожнього руху, не порушуючи, принаймні доки не побачить наряд ДАІ. А наряд вже може і з’їхати з того місця, де його побачив попередній водій, але водій, якому блимнули, буде їхати без порушень дуже довго – аж поки не побачить ДАІшників. І на тих ділянках, де пост ДАІ чи патруль, вони порушувати не будуть. Це теж профілактика.
‒ А таксистів часто штрафуєте?
‒ Так, складаємо адміністративні матеріали, виносимо постанови. Є категорія водіїв – опальна, так би мовити, стосовно яких складаються матеріали за їзду в стані наркотичного сп’яніння, наприклад. Таких протоколів доволі багато. Зараз легальних таксистів мало – таких, які мають спеціальні шашечки, нанесені на авто розпізнавальні ознаки таксі тощо. Зараз уночі вийди у місто – у того синя кулька на даху, у того світлодіодна смужка. Це все водії, які напівлегально працюють на служби таксі, практично ніде не обліковані, часто ‒ наркомани на орендованих машинах. Ми складаємо стосовно них протоколи на загальних підставах.
‒ Що головне у вашій роботі?
‒ Головне в нашій роботі – роз’яснити водію, що він порушив, які могли б бути наслідки. Не штрафи головне. Штрафи лише озлоблюють водія. Лише за порушення вимог дорожніх знаків чи розмітки ‒ штраф 255 гривень, а при нашій середньостатистичній зарплаті у дві тисячі гривень такі суми для багатьох – важкий тягар, у багатьох цих коштів просто немає. Я вже не кажу про значніші порушення – жовтий або червоний сигнал світлофору, обгін… До свідомості водія важливо грамотно донести, що він міг скоїти ДТП, міг постраждати сам та інші люди.
Порушники часто оскаржують протоколи ДАІ?
‒ Раніше ‒ часто, але зараз така практика практично відпала. У 90 зі 100 таких випадків водії позови програють.
==== ==== ==
Ложь! :scratch:
полностью поддерживаю,
Те, що він наговорив, ми знаємо й так. Але ж він не все Вам сказав…
могу забиться, что статья заказная, из того что написано выше правда только про мажоров и звонки на телефон. и статистика у Вас хромает, так как 90% выигрывают дело в судах, а 5% этим не хотят заниматься,им некогда, или не знают как. а остальные 5% действительно виноваты.